Ze swiata architektury – Jak klimatyzacja pomogła w kształtowaniu historii architektury (na lepsze lub gorsze)

CWCS Hosting zarządzany przez Flickr na licencji CC BY 2.0 Artykuł ten pojawił się na stronie Curbed pod tytułem Jak klimatyzacja kształtuje nowoczesną architekturę.
I zmieniła klimat .
Podczas rozmowy z nowojorczykiem, spryskiwacz okienny, który pracował nad Empire State Building, mówi że niektóre z jego najtrudniejszych momentów czyściły śmieci, które lokatorzy wyrzucali przez okna.
Przez wiele lat pracując nad wieżowcem z czasów kryzysu, wycierał z półek wiele pustych kubków po kawie, a nawet zeskrobał 20 galonów truskawek z elewacji budynku.
Wyrzucony w zimę, uparcie przylgnął do zewnętrznej części drapacza chmur.
Pozbawienie okna otwartego w wieżowcu wydaje się dziwactwem, szczególnie dzisiaj, gdy hermetycznie zamknięte stalowo-szklane giganty oferują obietnicę klimatu komfortu.
Ale od czasu powstania Chicago Home Insurance Building, uznanego za jeden z pierwszych drapaczy chmur, otwartego w 1884 roku, wyzwanie związane z przepływem powietrza, wentylacją i utrzymaniem najemców było ważnym zagadnieniem inżynieryjnym kształtującym nowoczesną architekturę.
Wielkie budynki komercyjne nowoczesnej ery zawdzięczają swoje istnienie, pod wieloma względami, klimatyzacji, wynalazkowi o zdecydowanie mieszanej spuściźnie.
Budynek Ubezpieczeń Mieszkaniowych w Chicago, Illinois.
Image dzięki Bibliotece Kongresowej Klimatyzacja umożliwiła nam wzniesienie naszych wspaniałych modernistycznych budynków, ale także podsyciła dzisiejszy kryzys energetyczny i środowiskowy.
AC pomógł stworzyć nową typologię budynku, taką, którą świadomi ekologicznie architekci i projektanci starają się wykroczyć poza nowe projekty i techniki pasywnego chłodzenia.
Nowoczesne budynki nie przetrwają, jeśli nie zostaną podłączone do urządzenia podtrzymującego życie .
mówi profesor Uniwersytetu w Cambridge, Alan Short.
.
Jednak ten fetysz dla szklanych, stalowych i klimatyzowanych wieżowców trwa; są symbolami statusu na całym świecie na coraz szerszą skalę.
Klasyczne rozwiązania dla odwiecznego problemu.
Wszechstronny projekt wieżowca czerpał z klasycznych odniesień architektonicznych, aby pomóc cienie, chłód i cyrkulację powietrza.
Klasyczne wieże w takich miastach, jak Chicago i Nowy Jork, mają częściowo swój wpływ na potrzebę stworzenia funkcjonalnego środowiska przed pojawieniem się AC.
Podobnie jak budynki wernakularne, które tworzyły nasze wczesne metropolie, pierwsze drapacze chmur powstały z wentylacji i przepływ powietrza w umyśle.
Wiele z tych samych technik zastosowanych na innych konstrukcjach związanych z ziemią zostało po prostu zaadaptowanych i skalowanych, gdy te nowe kolosy, przepasane przez stalowe szkielety, powstały w dzielnicach handlowych w Nowym Jorku i Chicago.
Wysokie sufity, obsługiwane okna i rozległa ekspozycja na obwodzie pomogły w celu zwiększenia wentylacji i przepływu powietrza.
W Chicago wczesne wieże zaprojektowano z centralnie otwartymi kortami i lekkimi studniami; niektóre, jak słynny ceglany budynek Monadnock, proto-wieżowiec, zostały zaprojektowane z myślą o długim, cienkim profilu, podczas gdy inne konstrukcje sugerowały litery widzianej z góry, w kształcie litery C.
lub.
E..
Te kształty zapewniały światło dzienne, a wentylacja krzyżowa była dostępna wszędzie.
Stojąc na rogu ulic Randolph i State, Świątynia Masońska, wówczas najwyższy komercyjny budynek świata, z dumą ogłosiła swoją dominującą panoramę.
Zaprojektowany przez John Wellborn Root firmy Burnham & Root, muskularny, 21-piętrowy gigant krótko górował nad wszystkimi innymi w mieście, które przynosiło wieżowiec.
Ale jego wysokość nie była jedyną cechą, która czyniła ją wyjątkową.
Świątynia masońska w Chicago w 1901 roku.
Obraz za pośrednictwem Biblioteki Kongresu.
Tajni masoni używali wielu najwyższych pięter do swoich rytuałów i obrządków.
Szklany ogród na dachu, ogrzewany parą i ozdobiony panelami dębowymi, był dostępny na prywatne przyjęcia i gale.
Ale w przeważającej części goście weszli przez pozłacane lobby, zabrali jedną z 14-osobowej windy na podłogę i załatwili sprawę.
Wchodzą do biura, zaprojektowanego z wysokimi sufitami, aby uchwycić naturalne światło dzienne i otworzą okno, aby zapewnić pewną wentylację.
Pierwsi architekci tych planów czerpali inspiracje z klasycznej architektury, podobnie jak ich fasady czerpały wzorce projektowe z historycznych odniesień .
Jedna z wielkich nazwisk ówczesnej chicagowskiej architektury, Louis Sullivan, zaprojektowała budynek w St.
Louis, budynek Wainwright, mający naśladować układ Uffizi, Florencji, Włoch, budynku administracyjnego zbudowanego w XVII wieku.
Wieżowce w Chicago miały nawet specyficzne projekty okien, z dużą, stałą szybą otoczoną mniejszymi oknami, które można było otworzyć dla wentylacji.
Budynek Wainwright w St.
Louis.
Zdjęcie za pośrednictwem Biblioteki Kongresowej Nowa klasa pracowników umysłowych, którzy zajmowali te biura wyższego szczebla, cierpiała przez wilgotne lata nie tylko dlatego, że nie wiedzieli nic lepszego, ale dlatego, że wiktoriańskie obyczaje nie lokowały dużego majątku w osobistym komforcie.
W rzeczywistości przyjęcie mechanicznego v
[przypisy: jak obliczyć zużycie gazu, asfalt piaskowy, praktiker zabrze godziny otwarcia ]

Powiązane tematy z artykułem: asfalt piaskowy jak obliczyć zużycie gazu praktiker zabrze godziny otwarcia